State Information Service criticizes Washington Post’s reporting on Egypt

BY

Sun, 24 May 2020 - 12:08 GMT

Diaa Rashwan was elected Chairman of the Syndicate of Journalists  – Egypt Today

Diaa Rashwan was elected Chairman of the Syndicate of Journalists – Egypt Today

CAIRO – 24 May 2020: The chairman of State Information Service (SIS) Dia Rashwan met Saturday with the Cairo Bureau Chief for “The Washington Post” newspaper, Sudarsan Raghavan, to brief the latter on professional misconduct and misinformation carried out by the newspaper’s latest reports on Egypt.

Rashwan criticized the newspaper’s dependency on anonymous sources for information without resorting to direct and transparent sources, adding that the newspaper gave biased reports that neglect balance and transparency.

Rashwan handed Raghavan two letters, one sent the Washington Post’s editor in chief, Martin Baron, which includes all the professional violations carried out by the newspaper’s Cairo’s team.

Rashwan’s letter to Raghvan read as the following:

“May 23, 2020

Dear Mr. Sudarsan Raghavan,

Cairo Bureau Chief for “The Washington Post” newspaper

Kindly find attached a copy of the letter from the Chairman of the State Information Service to the Editor-in-Chief of the Washington Post, refuting the disinformation and misinformation contained in your report published on 10 May 2020 titled “As coronavirus spreads in Egypt, Sissi sees an opportunity to tighten his grip”.

SIS Chairman’s letter also includes a warning to you to abide by the professional rules of journalism that you have overstepped in numerous reports and media materials that you have sent from Cairo and were published by The Washington Post.

Kindly be advised that in case of continuation of such approach violating all established journalistic rules and standards that The Washington Post declares tobe compliant with, measures permitted by the laws and regulations in force in Egypt and all countries of the world will be taken in such cases.

Sincerely,

Diaa Rashwan

Chairman, State Information Service”

In the same context, Rashawn’s letter to the editor in chief, Martin Baron, came as the following:

“May 23, 2020

Dear Mr. Martin Baron

Editor-in-Chief, The Washington Post

The State Information Service (SIS) conveys its highest regards to you and your esteemed newspaper and wishes to notify you of the following:

Based on our appreciation of the Washington Post, and its known adherence to professional rules in journalism, we wish to inform you that the newspaper’s Cairo Bureau Chief Mr. Sudarsan Raghavan has often encroached on the rules of the press profession, which are recognized throughout the world and are endorsed by your esteemed newspaper. The latest example of such encroachment is the report by Mr. Raghavan titled “As coronavirus spreads in Egypt, Sissi sees an opportunity to tighten his grip”, which was published in The Washington Post on 10/5/2020 and contained numerous professional violations as follows:

The report attributed to what it calls “human rights activists”, an anonymous source, very serious accusations to the Egyptian government, describing it as a “military-backed government”. Such words are mere rhetoric and are at odds with the reality of Egypt’s established civil State with all its legitimate institutions, governed by a constitution approved by the people in a referendum. Officials of State institutions (the Presidency and Parliament) came into power through free elections monitored by hundreds of reporters from around the world, including the correspondent of your esteemed newspaper.

At the same time, your correspondent in the aforementioned report accused officials in Egypt of exploiting amendments to the emergency law to grant the country's security institutions additional powers. It is a false accusation as the amendments to the emergency law were necessitated by the country's need to take extraordinary measures to counter the spread of the "Coronavirus". These are appropriate measures, considerably mitigated than those that all the nations of the world, including the United States itself, have had to take.

The correspondent based his report on a highly politicized statement by Human Rights Watch, which was rejected by Egypt. Besides, what your reporter has said about giving the State's official authorities the powers to “ban or limit public and private gatherings, to shut down schools, and to restrict people from owning, transporting, selling, buying or exporting any goods or services, as well as control their prices” are necessary measures taken by all the countries of the world in the face of the pandemic.

Your correspondent, who resorted to mere platitude by what he labeled “activists” and a tendentious statement by HRW, lives in Cairo and could have followed the rules of journalistic work by resorting to the relevant sources and taking their views into account when publishing the report, as well as following up on the reality in the Egyptian street, where citizens roam in much greater freedom than other countries despite the spread of the pandemic; a matter reflecting that the intervention of all official authorities in the lives of individuals is at a lower level than any measures in other countries.

The correspondent claimed that “the government did not respond to a request for comment”. Unfortunately, the State Information Service has not received any communication from the correspondent in this regard. In fact, the correspondent consistently has not contacted SIS to communicate with stakeholders in Egypt for most of his reports abundant in allegations and fallacies.

Your correspondent made false claims that the Egyptian people's revolution in 2013 to get rid of religious fascism was a “military coup”, While ignoring the armed terrorism that our country has been subjected to so far by these terrorist groups invoking the Islamic religion, and claiming that terrorists who are being fairly tried in public for their crimes are political opponents.

Your correspondent ignored all the rules of the journalism profession when he turned to a researcher at the Washington-based Tahrir Institute for Middle East Policy, and an unknown researcher said to be from Amnesty International. It would have been prudent for him to witness firsthand the situation on the ground, rather than propagating their baseless claims and ignoring the views of the concerned parties on these allegations, thus violating press rules requiring that the views of all parties be taken on an equal footing.

In his report, your correspondent criticizes the temporary suspension of prison visits and sees it as a way to “silence political prisoners”, while it is a measure to protect the prisoners themselves from the pandemic. Prison visits have been replaced by other means of communication between prisoners and their relatives. Present-day realities confirm that this measure has so far helped to protect the lives of prisoners.

This biased, unprofessional and subjective report is a continuation of the excesses of your correspondent in Cairo, based in its entirety on raising the most serious accusations against the State institutions in Egypt, resorting to the same type of sources, either anonymous sources labelled as "activists", or researchers, harboring well-known negative stances against Egypt, who do not reside in it and even have not entered it for years.

The presence of the reporter in Cairo and granting him accreditation as a foreign correspondent means, under journalistic customs worldwide, that the correspondent has to apprise himself of the reality and to communicate with all parties, not to poll the opinions of everyone who has antagonism with the Egyptian State around the world. In light of all the above, we wish to inform you that the State Information Service has met with Mr. Sudarsan Raghavan and warned him of the need to adhere to the proper professional standards when practicing his journalistic work in Egypt, in accordance with his accreditation as a foreign correspondent. Otherwise, we will have to take measures, permitted by law in Egypt and the guidelines regulating the work of accredited foreign correspondents, and which are applied not only in Egypt but also globally.

In conclusion, we wish to express to you our sincere appreciation to the esteemed "The Washington Post" newspaper, which undoubtedly would not tolerate such professional violations by its Cairo bureau chief, which are inconsistent with the newspaper’s status and credibility.

Sincerely,

Diaa Rashwan
Chairman, State Information Service”

Comments

0

Leave a Comment

Recommend Article

Be Social